Layan

Sunday, March 4, 2012

Sambungan ke 2 pada tajuk yang lepas mengenai :- Gejala tranformasi zaman ke zaman yang suka membid'ah kan dalam perkara khilafiyah(perselisihan) adalah satu Natijah(Kesan) KEJAHILAN.

                           بسم الله الرحمن الرحيم




Perbahasan mengenai tajuk ini amat penting dalam memahami masalah-masalah yang dibincangkan sebelum ini.


Perkara-perkara Khilafiyah(perselisihan) bukanlah bererti Bid'ah(perkara baru yang dibuat-buat didalam agama.Sila lihat post saya yang lepas mengenai Bid'ah pada hari isnin bersamaan 16 haribulan may 2011) :-




Khilafiyah (perselisihan) pendapat dalam institusi fiqh Islam memang merupakan suatu hal yang realistik. Ianya  sudah wujud sejak dari zaman Rasulullah s.a.w. lagi,ringkasnya seperti yang dinukilkan didalam hadith mengenai "Solat di bani Quraizoh".



Perkara-perkara khilafiyah(perselisihan) tidak pernah dijadikan isu untuk membid’ahkan sesuatu golongan, walaupun ianya telah pun muncul sejak bermulanya penyebaran agama Islam ke serata dunia di zaman Rasulullah s.a.w itu sendiri.

Dan juga kalau kita lihat secara jelas lagi,apabila timbul perbezaan pendapat antara ulama’-ulama’ mazhab tertentu, maka tidak timbul pula golongan ulama’ yang menuduh golongan ulama’ yang lain sebagai pembuat bid’ah kerana perbezaan pendapat tersebut.

Contahnya didalam ijtihad imam Syafi'ie mengenai batalnya wudhuk seseorang apabila tidur,ini tersangat berbeza pendapat didalam pendapat imam-imam mazhab lainnya,justeru dengan itu,para ulama’ mazhab lain tidak pernah menuduh ijtihad ulama’ mazhab As-Syafi’e tersebut sebagai bid’ah.

Walaupun sememangnya tiada nas yang thabit(jelas) dapat disandarkan tentang hukum batal wuduk apabila tidur,namun dengan ijma' salah seorang dari imam mazhab berikut,sudah memadai untuk menamatkan khilafiyah(perselisihan) disini.Jadi ini bererti bukanlah satu bid'ah.

Lagi beberapa contoh  mazhab As-Syafi’e yang menjelaskan bahawa, sentuh lingkaran dubur membatalkan wuduk, berdasarkan kaedah qiyas(Secara ringkasnya ialah ukuran atau pebandingan didalam suatu hukum) terhadap hukum batal wuduk apabila seseorang menyentuh kemaluan.

Para ulama’ mazhab lain  juga tidak pernah menuduh ijtihad ulama’ mazhab As-Syafi’e tersebut sebagai bid’ah, walaupun sememangnya tiada nas yang dapat disandarkan tentang hukum batal wuduk apabila menyentuh lingkaran dubur tersebut.

Jadi, perkara-perkara khilafiyah(perselisihan) sememangnya tidak boleh dijadikan pintu untuk menuduh seseorang itu pelaku bid’ah, kerana perselisihan pendapat dalam memahami nas, tidak sama seperti melakukan sesuatu bid’ah yang sememangnya tidak ada sandaran langsung dari kaedah-kaedah penggalian hukum dalam Islam.



Sebenarnya para ulama hanya bercanggah daripada fahaman nas-nas tertentu sama ada daripada Al-Quran atau pun Hadith,bukanlah bermaksud bercanggahnya kalimat-kalimat itu.
            
Maka kalaulah kita tidak pandai membezakan yang mana satu dikatakan bid’ah dholalah(yang sesat),dengan yang mana satu dinamakan masa’il khilafiyah(masalah-masalah perselisihan), janganlah pandai-pandai membid’ahkan sesuatu perkara tersebut.

Kayu pengukur dalam mengukur sesuatu itu, samada ianya merupakan khilafiyah(perselisihan) atau bid’ah dholah(yang diperakui syarak sesat) dan hasanah(yang diperakui syarak baik),adalah berpandukan nas-nas Al-Qur’an dan Hadith serta sumber-sumber dan kaedah-kaedah penggalian hukum Islam yang lain seperti Ijmak, Qiyas dan sebagainya.

Dan kalaulah sesuatu perkara itu tidak bercanggah dengan nas-nas Al-Qur’an dan Hadith, serta bersesuaian dengan kaedah-kaedah menggali hukum dalam Islam yang lain, maka ianya tidak dinamakan bid’ah Dholalah(yang diperakui syarak sesat),walaupun kadang-kala merupakan suatu perkara yang khilafiyah(perselisihan).

Adapun sesuatu perkara yang bercanggah dengan nas-nas dari Al-Qur’an,Hadith dan kaedah-kaedah menggali hukum Islam yang lain, maka barulah ianya dinamakan bid’ah Dholalah(yang diperakui syarak sesat).

Inilah yang gagal difahami oleh kebanyakkan ahli penuntut ilmu yang terjebak dalam kancah “bid’ah-membid’ahkan” ini. Mereka gagal memahami perbezaan antara perkara-perkara khilafiyah(perselisihan) dengan perkara-perkara bid’ah.

Bentuk-bentuk Ibadah yang Diajarkan Oleh Rasulullah s.a.w. :-

 Dr. Abdul Malik Abdul Rahman As-Sa’adi dalam kitab beliau yang diterjemahkan dengan tajuk “Salah Faham Terhadap Bid’ah” berkata :-

Ibadah yang jelas dibawa oleh Rasulullah s.a.w. terbahagi kepada 2 bentuk iaitu :-


Pertama :-

Ibadah yang datang dari Rasulullah s.a.w. tetapi terikat dengan waktu, tempat, bilangan tertentu, cara tertentu atau keadaan tertentu. Maka, ibadah berbentuk sedemikian wajib ditunaikan sepertimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. tanpa penambahan, perubahan atau pengurangan. Sesiapa yang melakukannya bukan dalam bentuk yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w, maka dia dianggap sebagai pencetus bid’ah.

            Contohnya seperti : Solat fardhu, ibadah haji dan sebagainya.

Kedua :-

Ibadah yang diriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w,sama ada dalam bentuk suruhan, panduan, galakan atau pesanan yang tidak terikat dengan bentuk, masa, tempat atau bilangan tertentu dan tidak pula diriwayatkan mengenai larangan melakukannya di waktu-waktu yang tertentu dan tidak thabit(jelas).

Jadi,terpulanglah kepada umat Islam untuk memilih masa,zaman dan tempat yang sesuai dengan amalan tersebut dan bentuknya, asalkan tidak disandarkan perkara tersebut kepada Rasulullah s.a.w.Namun cukuplah sekadar mengamalkannya, bersandarkan keizinan yang diperolehi dari syariat secara am(umum).

Contohnya seperti : solat sunat mutlak, puasa sunat mutlak, mencatik kan  kitab Al-Qur’an, membuat jamuan makan dan sebagainya.

Kalaulah ada seseorang yang beristiqomah(terus menerus melakukan hal tersebut) dalam melakukan sesuatu perkara tersebut, pada waktu-waktu tertentu, maka tidaklah dianggap bid’ah. Begitu juga kalau dia membiasakan dirinya dengan membaca mana-mana surah dari Al-Qur’an, pada hari yang tertentu, juga tidak dikira sebagai bid’ah.  -Tamat Nukilan-

Mengamalkan Hadith-Hadith Dho’if  Bukan Bererti Pengamal Bid’ah :-

Di sini suatu lagi masalah kebanyakannya para-para penuntut ilmu yang terlibat dalam kancah “bid’ah-membid’ahkan dalam perkara khilafiyah(perselisihan) tersebut”. Ramai dari kalangan mereka yang berlagak seperti wira dalam kancah ilmu agama sering berkata :- “amalan ini suatu bid’ah, kerana hadith dalam masalah tersebut merupakan suatu hadith yang dho’if(lemah) terkadang itu sampai berlakunya maudhu'(palsu)”.

Bayangkan jikalaulah orang-orang awam mendengar perkataan tersebut, sudah tentu mereka menyangka si penuntut ilmu tersebut seorang yang alim,bahkan boleh membawa kepada kesalah fahaman terhadap hal-hal agama.Akan tetapi seandainya perkataan sedemikian didengari oleh ahli ilmu, sudah tentu mereka mengetahui bahawa, orang yang berbicara tersebut masih lagi tidak cukup ilmu.

Ini kerana, melemparkan tuduhan bid’ah terhadap amalan yang diambil dari hadith yang dho’if(lemah)adalah seperti melemparkan tuduhan ke atas para salaf yang meriwayatkan hadith tersebut sebagai pembawa bid’ah. Hal tersebut tidak pernah berlaku dalam etika para ulama’ salaf.

Hal ini  juga di sebabkan kerana,adanya dalil yang lemah tidaklah menunjukkan seseorang itu telahpun melakukan bid’ah, kerana hadith-hadith dho’if(lemah), jika cukup syarat-syaratnya di sisi ulama’ hadith, maka boleh diamalkan.

Ijma'(Majoriti) ulama’ berpendapat bahawa, dibolehkan beramal dengan hadith dho’if didalam fadhail ‘amal (kelebihan dalam beramal), samada berbentuk galakan mahupun larangan, kerana ditakuti hadith itu sahih pada realitinya, sehingga tidak tertegah seseorang muslim mendapat fadhilat (kelebihan) dari amalan tersebut.

Ramai yang tidak memahami apa itu hadith dho’if(lemah), sehingga menyebabkan mereka seolah-olah alergik dengan istilah “hadith dho’if(lemah)” ini. Kebanyakkan hadith dho’if sebenarnya hanyalah berdasarkan penilaian ulama’ hadith terhadap keadilan dan kelayakkan perawi hadith tersebut dalam meriwayatkan hadith. Ia juga merupakan hasil dari ijtihad para ulama’ juga, dalam menentukan sama ada seseorang perawi itu boleh diterima hadith yang diriwayatkannya atau tidak, dan sebagainya.

Tidak mustahil, hadith yang dho’if(lemah) dari sudut penilaian para ulama’ hadith terhadap perawi hadith tersebut,dari sudut realitinya merupakan hadith yang sohih daripada Rasulullah s.a.w sendiri.Namun bersebabkan penilaian dan perbandingan,ianya telah turun kepada darjat yang lemah,namun ianya masih boleh diamalkan.

 Syarat-syarat hadith dho’if yang sesuai untuk diamalkan :-

Hadith tersebut tidaklah terlalu dho’if(lemah),hanya berkaitan kelebihan beramal,masih ada kaitan dengan hadith yang sohih.Serta tidak beriktiqad(menetapkan didalam jiwa) bahawa, hadith tersebut thabit (secara jelas) daripada Rasulullah s.a.w., tetapi diamalkan atas dasar ihtiyath(berwaspada atau berjaga-jaga). -Ibn Hajar Al-Asqalani-

Semoga kita yang masih lagi tidak cukup ilmu ini, tidak tergopoh-gapah menuduh sesuatu amalan itu bid’ah, kerana bagaimana kita tahu sesuatu amalan itu bid’ah, kalau kita sendiri tidak pernah khatam membaca Sohih Al-Bukhari, Sohih Muslim dan kutub(kitab-kitab)Sunan yang lain berserta Qawaid Usul(kaedah-kaedah asas).

Menuduh sesuatu itu bid’ah, tanpa ilmu yang cukup, merupakan suatu bid’ah yang lebih besar, maka berhati-hatilah.Alhamdulilah tamat sudah penjelasan oleh saya,harap maaf jikalau tersilap,tegur lah,moga Allah merahmati kita semuanya.

Allah Maha Mengetahui Apa-Apa Yang Telah Saya Ulaskan,
Wabillahi taufiq wal hidayah,
Wasalamu'alaikum Warahmatullah Wabarokatuhu






Ulasan oleh saya :- Gejala tranformasi zaman ke zaman yang suka membid'ah kan dalam perkara khilafiyah(perselisihan) adalah satu Natijah(Kesan) KEJAHILAN





                     السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Kejadian beberapa fenomena baru atau lama dikalangan penuntut ilmu kini didalam sikap mereka yang amat terburu-buru didalam sesuatu perihal,adalah sememangnya merupakan salah satu sifat yang amat dicela dalam Islam, kecuali dalam beberapa perkara yang disarankan oleh Rasulullah s.a.w.  Didalam hadith-hadith Baginda s.a.w.


 Namun hakikatnya, selain daripada perkara-perkara tersebut,sifat terburu-buru didalam sesuatu urusan atau pun perihal, merupakan satu bentuk tipu daya iblis bersama konco-konconya(pengikut-pengikutnya  ini termasuk manusia atau selainnya) terhadap ketua makhluk(manusia).


Faktor utama pengulasan saya kali ini ialah terhadap suatu tranformasi zaman, dimana mengenai gejala sebahagian penuntut ilmu dewasa ini, yang masih lagi dalam proses pembelajaran dalam bidang ilmu agama Islam atau yg sudah diiktiraf ijazah dan diploma serta sebagainya,kononnya sudah pandai mengkritik, menyalahkan dan berdebat dalam perkara-perkara yang diperselisihkan ulama’ mengenainya.


(P/S :- Post mengenai ulasan ini telah saya muat kan dalam ulasan saya pada Hari jumaat bersamaan 1 april tahun 2011 pada tajuk :- BERANI BERFATWA....)


 Barangkali mereka merasakan, setelah membaca dan memahami beberapa buku sebahagian para ulama’ yang mengkritik dan membuat ulasan ilmiah terhadap sesuatu perkara ilmiah tersebut, mereka sudah rasa cukup untuk terlibat sama dalam menyuarakan pandangan mereka, sekaligus meletakkan diri mereka setaraf dengan para-para ulama’ yg sudah jauh berpengalaman dan darjat taqwanya disisi Allah dan kelakuannya disisi masyarakat jauh lebih baik jika dibandingkan.


Mari kita lihat sedikit perbualan daripada seorang tokoh imam yang terkenal Abu Hanifah(wafat 150 Hijrah) yang dapat dijadikan satu pengajaran buat kita,dimana suatu tika itu Beliau dilantik menjadi seorang Qadi(iaitu Jawatan yang berperanan mengadili suatu kes dan secara langsung sebagai penasihat kepada pemerintah) oleh Abu Ja'far Al-Mansur yang ketika itu menjadi khalifah(pemerintah).
Beliau lalu menolak jawatan tersebut atas dasar takut terlibat sama dengan kezaliman yang tidak diredhainya.Walaupun sudah disebat dengan 10 kali sebatan setiap hari,namun Beliau tetap dengan pendiriannya serta tidak goyah dengannya,sehingga suatu hari itu Beliau membuat satu helah yang membuatkan Abu Ja'far tidak mampu memaksanya lagi.Apabila ditanya Beliau,mengapa menolak jawatan tersebut???
Imam Abu Hanifah lantas menjawab :-
"Aku tidak layak untuk menjadi Qadi !
Lantas Khalifah  Abu Ja'far membalas :-
"Engkau Berbohong !
Lalu Imam Abu Hanifah menjawab :-
"Lihat,engkau sendiri telah mendakwa aku berbohong,jadi bagaimana mungkin engkau ingin melantik seorang pembohong yang sememangnya tidak layak untuk dijadikan Qadi???
Dengan helah tersebut,Abu Ja'far lantas mati akal dan telah meracuni Imam Abu Hanifah melalui minumannya.Syahidnya Beliau ketika sujud.
Sumber dari :- (Dr.Abdul Razzaq Asyraf Al-Kailani didalam kitabnya,min mawaqif  'uzama al-Islamiyyah m.s 95)


Maka dari kisah tersebut,dapat kita simpul kan menjadi beberapa kesimpulan,salah satunya ialah sifat Beliau didalam merendahkan diri sehingga disebat 10 kali.Ini sendiri oleh beliau yang jauh bandingan nya terhadap kita,apakah kita merasa lebih berhak daripada Beliau? lantas menganggap 100 kitab seperti sudah berada sebati untuk turut menceburi didalam ke khilafan ulama'.
Terutama didalam contoh-contoh berikut seperti Gejala membid’ahkan amalan membaca yasin malam Jumaat,membid’ahkan amalan menghidupkan malam Nisfu Sya’ban,membid’ahkan golongan yang berzikir secara kuat dalam keadaan berjamaah, dan sebagainya, merupakan antara ciri-ciri utama golongan penuntut ilmu yang dangkal asasnya dalam bidang ilmu agama itu sendiri.

"Mereka berlagak bagai ulama’ dengan tanjak "Nas-Nas" yang mereka sangka, 
sudah cukup untuk menuduh sesuatu golongan yang lain itu salah atau sebagai pelaku bid’ah".
Nah  hasilnya ! Golongan penuntut ilmu yang bersikap sedemikian sememangnya tidak dapat menjadi seorang ulama’ masa hadapan yang berkualiti. Ini kerana, mereka tergesa-gesa dalam melibatkan diri terutamanya dalam mempersalahkan sesetengah golongan yang mengamalkan sesuatu perkara yang diperselisihkan ulama’ mengenainya.
Malah ramainya di kalangan golongan penuntut ilmu ini lantang membid’ahkan perkara-perkara tersebut, dengan alasan, tidak menjumpai dalil atau sandarannya dalam Islam. Kalaulah Al-Qur’an dalam kepala, Kutub Sittah (buku hadis yang enam) pernah dikhatamnya, dan buku-buku fiqh Islam yang utama sudah selesai dipelajarinya, tidak mengapalah kalau berani menyatakan sesuatu itu bid’ah kerana tidak menjumpai dalilnya dari nas-nas Islam.
Ini tidak ! Baru setakat pernah baca buku Sifat Solat An-Nabi karangan Sheikh Al-Albani (itu pun  hanya sekadar membaca terjemahan buku tersebut) dan sebagainya,sudah berani menuduh sesuatu amalan itu bid’ah.Memanglah, tidak dapat dinafikan, ada yang membaca jenis buku-buku yang “suka bid’ah membid’ahkan” ini, lalu terpengaruh dengan uslub(kaedah atau cara) dan pemikiran penulis buku tersebut lantas terlibat sama dalam membid’ahkan sesama Islam.
Kami tidak layak untuk membincangkan perkara apa yang telah ulama’ bahaskan sehingga turut "perlu" melibatkan diri didalam kencah “bid’ah membid’ahkan amalan khilafiyah(Perselisihan)” tersebut,kerana para ulama’ yang lebih muktabar sudahpun menjawab pertuduhan-pertuduhan mereka.


Skop perbincangan variasi(kepelbagaian) di sini tidak lebih dari mengajak diri kita sendiri dan saudara seperjuangan yang masih lagi dalam peringkat “penuntut ilmu”,supaya tidak terfitnah dan terkeliru dengan “gejala bid’ah-membid’ahkan” ini,kerana sekurang-kurangnya,untuk menyatakan sesuatu itu bid’ah,mestilah telah atau pernah khatam(habiskan,tamatkan) Al-Qur’an dan fahami tafsirnya oleh berbagai-bagai ulama',Sohih Al-Bukhari,Sohih Muslim dan kitab-kitab sunan yang lain,kaedah Usul Fiqh dan kaedah-kaedah selainnya untuk membuat kesimpulan bahawa sesuatu hal itu merupakan perkara yang amat bid’ah.
Bahaya Membid’ahkan Sesuatu Tanpa Asas Ilmu yang Kuat :-
Dewasa ini, ramai dari kalangan golongan penuntut ilmu yang ghairah membid’ahkan sesuatu amalan khilafiyah kerana terpengaruh dengan karangan-karangan beberapa kerat ahli agama yang menimbulkan perkara-perkara tersebut. Namun, tanpa mencermin diri mereka sendiri, mereka turut berlagak seperti ahli-ahli agama tersebut dengan turut membid’ahkan sesuatu amalan khilafiyah(perselisihan) tersebut.


Padahal, para penuntut ilmu terbabit tidaklah mempunyai latar belakang ilmu seperti golongan ulama’ yang membincangkan mengenainya.


Contohnya :-



Sheikh Al-Albani yang terjerumus dalam lembah “bid’ah-membid’ahkan sesuatu amalan khilafiyah” dan berpendapat bahawa, hanya pendapatnya sahajalah yang benar dalam setiap masalah yang diutarakannya (rujuk buku Sifat Solat An-Nabi s.a.w.),namun Beliau sekurang-kurangnya mempunyai sedikit latar belakang ilmu dalam bidang hadith, walaupun ramai ulama’ mempertikaikan beliau kerana tidak mempunyai latar belakang ilmu Usul Fiqh yang mantap. Sekurang-kurangnya, beliau sudah pernah mengkhatamkan buku-buku hadith.


Maka kalaulah kita renung-renungkan balik diri masing-masing sebagai ahli penuntut ilmu,kita masih belum pernah lagi mengkhatamkan buku hadith Sohih Al-Bukhari,tetapi sudah bijak dan pandai bersuara seperti suara-suara ulama’ yang terlibat dalam gejala bid’ah-membid’ahkan tersebut.


Oleh yang demikian, penuntut ilmu tidak selayaknya menjerumuskan diri dalam pertellingkahan para ulama’, apatah lagi menjadi pihak yang menyalahkan golongan yang mengamalkan sesuatu amalan khilafiyah tersebut.

Ketahuilah, ramai dari kalangan golongan tersebut (penuntut ilmu yang terlibat dalam bidang bid’ah-membid’ahkan sesuatu amalan khilafiyah),suka berpegang kepada Uslub(konsep):- “tiada bid’ah hasanah(yang baik)”.

Walaupun kerap kali bila diajukan,tidak pernah mereka itu mengaku,malah mengatakan pengikut salaf(generasi) soleh.Yang demikian, dalam pandangan mereka, apabila mereka membid’ahkan sesuatu amalan dan pengamal amalan tersebut, secara tidak langsung, mereka telah pun menuduh pengamal-pengamal amalan tersebut sebagai golongan yang sesat.


Hal ini secara tidak langsung  telah menunjuk kan,bahawa golongan penuntut ilmu tersebut sudah sampai berani sugguh menuduh sesama Islam sebagai golongan sesat kerana menuduh amalan yang meraka lakukan sebagai Bid’ah Dholalah(yang sesat sekali,ini kerana tiada bid’ah hasanah di sisi mereka).

Ingatlah ! Bahawasanya Rasulullah s.a.w sering mengingatkan kita,jika seseorang muslim itu menuduh muslim lainnya sebagai kafir,maka salah seorang darinya akan jatuh kafir.Hal ini menunjuk kan,kalaulah orang yang dituduh sesat tersebut,tidak sesat disisi Allah,maka hukum sesat tersebut akan jatuh menimpa kembali ke atas orang yang menuduh itu.


Serta jangan fikir, memperkatakan sesuatu itu bid’ah, merupakan suatu perkara yang remeh-temeh.Kalaulah kita masih lagi tidak mampu menilai, yang mana dinamakan bid’ah dari sudut bahasa, dan yang mana dinamakan bid’ah dari sudut istilah syarak, maka lebih baik kita menjauhkan diri kita dari menuduh sesuatu itu bid’ah apatah lagi menuduh pelakunya sebagai pengamal bid’ah.

Sedangkan bid’ah dari sudut syarak itu sendiri, menurut ijma'(majoriti) Ulama' Usul Fiqh :- ianya merupakan suatu perkara yang boleh mendatangkan kesesatan, dan pengamalnya akan dijatuhkan hukuman yang berat didalam Islam.


Al-imam Ibnu Lub dalam menyangkal pendapat golongan yg tidak menyenangi amalan berdoa selepas solat mengatakan :-


Paling tinggi alasan yg dikemukan oleh mereka yg menolak amalan berdoa selepas solat ialah perkara tersebut tidak diamalkan oleh generasi salaf.
katakanlah alasan ini benar,namun apa yg tidak dilakukan oleh mereka tidak mewajibkan adanya hukum kecuali keharusan meninggalkannya dan tiada halangan
untuk melakukannya.Adapun yg mengatakan haram atau makruh tidak mungkin,apatah lagi jika perkara yg dilakukan itu mempunyai asas secara umum yg ditetapkan dalam syarak seperti amalan berdoa.


Ibnu Al-'Arabi berkata :- Bid'ah dan Muhdathah itu bukanlah dicela krn namanya demikian dan bukan juga dicela krn maknanya.
Tetapi yg dicela daripada bid'ah itu ialah perkara yg menyanggahi sunnah.Yang dicela daripada muhdathah(perkara baru yg diada-adakan) 
ialah yg membawa kepada kesesatan.


InshaAllah saya akan ulas kan lagi didalam pengulasan lagi satu,agar tidak menjadi pungulasan yang panjang lebar,sehingga mungkin amat menyulitkan pada ummat kini.Allah lebih maha mengetahui apa-apa yang telah saya ulaskan.

Wabillahi Taufiq Wal Hidayah,
Wasalamu'alaikum Warahmatullah WaBarokatuhu...