Layan

Monday, April 16, 2012

Aqidah di dahulukan,Feqah di utamakan ( 1 )

                      
                         السلام عليكم ورحمة الله
               
                       بسم الله الرحمن الرحيم
‏أن رسول الله ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏قال :-                  ‏
   ‏من يرد الله به خيرا ‏ ‏يفقهه في الدين "        ‏ "

Bahawasanya Rasulullah bersabda,yang bemaksud :-

" Barang siapa yang Allah kehendaki kebajikan,
nescaya Allah beri faham tentang agama ".
(H.R Imam Bukhari & Muslim).

Alhamdulilah,Segala puji Allah pada Allah,puji Allah pada makhluk,puji makhluk pada Allah,puji makhluk pada makhluk.Saya akan menghuraikan secara ringkas dengan izin Allah tetapi padat,ianya saya merujuk lebih kepada kitab العقيدة المرشدة (Al-Aqidah Al-Mursyidah/akidah yang lurus) karangan Imam Ibn Tumart(524 H) dan telah dibaca oleh Imam Ibn 'Asakir(620 H) semoga Allah memberkati dan meredhai mereka berdua.

Dan sekarang ini pun telah ada bukunya yang dihuraikan secara ringkas didalam bahasa kita,namun ianya berbeza daripada huraian saya disini,kitab itu telah diulas oleh Imam Ahmad Faidzurrahim Bin Hj. Muhammad Alwi semoga Allah memberkati dan meredhai amalan beliau.

Justeru dengan kitab rujukan saya ini,adalah kitab pegangan para "Ahlus Sunnah Wal Jamaah Al-Asya'irah dan Al-Maturidi",bagi menolak dan membuktikan kepada para puak atau golongan yang menyamakan Allah dengan makhluk serta yang menyamakan Allah dengan berjisim 'ADALAH SALAH',moga dijauhkan dan dihapuskan golongan itu.

Dan menjadi bukti,bahawa banyak dikalangan para Ulama salaf dan khalaf dalam menggunakan kitab ini,antaranya adalah Al-'Alim Al-Hafiz Al-'Allamah Salahuddin Khalil Bin Kaikaladi Al-Alla'i (761 H) Semoga Allah meredhai dan merahmatinya.Beliau menjudulkan kitab ini dengan nama العقيدة المرشدة (Al-'Aqidah Al-Mursyidah/akidah yang lurus),dan berkata :-

,وهذه العقيدة المرشدة جري قائلها علي المنهاج القويم"
"والعقد المستقيم واصاب فيما نزه به العلي العظيم

Yang bermaksud :- " (Imam Ibn Tumart) pengarang kitab Aqidah Al-Mursyidah ini berada diatas jalan dan Aqidah yang lurus,dan beliau adalah benar didalam mentanzihkan Allah (menyucikan Allah azza wajalla daripada persamaan dengan ciptaanNYA)".

Amma Ba'du :- Saya mulakan tulisan ini sebagaimana juga oleh Imam Ibn 'Asakir dengan kalimah yang agung iaitu بسم الله الرحمن الرحيم yang diperincikan maksudnya :-

 ب (bi/dengan & kaedah ilmu nahu yang dinamakan Huruf jar).

اسم (ismun/nama),maka di hazaf (buang) huruf  ا (alif) disebab kan م (mim) itu berbaris 'kasrah' (baris bawah),jadi memadai dibaca dengan بسم (bismi/dengan nama).

Allah adalah dinamakan لفظ الجلالة  (lafzul Jalalah/lafaz kebesaran Allah atau lafaz yang Maha Mulia),menurut pendapat yang sahih,kalimah Allah adalah berasal daripada kalimah إله (ilah/yang diangkat, yang dibesarkan, yang disembah atau yang terbit),kalimat  إله  (ilah) menunjukkan umum, sama ada kepada Allah,Tuhan yang sebenar atau tuhan-tuhan lain yang bathil,adapun apabila ditambah kan dihadapan nya ا ل (alif & lam).Maka akan menjadilah ia satu kalimah yang sungguh sempurna serta sangat agung iaitu  الله yang dinamakan لفظ الجلالة untuk menunjukkan kepada nama 'khas' bagi zat yang Maha Suci tidak disekutukan dengan yang lain, yang bermaksud Tuhan yang layak disembah dengan sebenarnya.

Di samping itu, nama Allah ini mempunyai karakteristik yang tidak terdapat pada nama-nama tuhan yang bathil :-


Pertama, apabila lafaz الله (Allah) dihilangkan huruf  ا  (alif) nya, maka ia berbunyi لله (lil lahi / bagi Allah), sebagaimana terdapat dalam firman Allah azza wa jalla :-



Yang bermaksud :- "Dan kepunyaan Allah lah di langit dan bumi. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana".(Surat Al-Fath ayat 7)

Apabila huruf ل (lam) nya yang pertama dihilangkan, maka ia berbunyi له (lahu / bagi NYA),sebagaimana terdapat dalam firman Allah azza wa jalla :-




"Dia sahajalah yang menguasai urusan dan perbendaharaan langit dan bumi (orang-orang yang percayakan yang demikian beruntunglah) dan orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah yang jelas nyata itu, mereka itulah orang-orang yang rugi serugi-ruginya.(Surat Az-Zumar : 63)

Dan bila huruf ل (lam) nya yang terakhir dihilangkan, maka ia berbunyi هُوَ/ هُ (hu atau huwa/dia).Kata ini juga menunjuk kepada Allah azza wa jalla,sebagaimana di dalam firmanNYA :-



"Katakanlah, “Dialah Allah yang Maha Esa". (Surat Al-Ikhlas : 1)

Huruf وَ  (waw,wa/dan) pada kalimah هُ (hu/nya,ia,dia) adalah waw tambahan,jikalau kita pecahkannya menjadi 2 bahagian,maka akan menjadilah هُ (hu/nya,ia,dia) dan وَ (waw,wa/dan),jadi kesimpulan nya bila dikumpulkan menjadi satu,akan menjadilah kalimah هُوَ (huwa/dia) dan ianya juga membawa kepada 3 pengertian iaitu sama ada :-  1.DIA lah Allah yang Maha Esa. 2.dan DIA lah Allah yang Maha Esa. 3.Katakanlah (kepada) هُ (nya/kaum yahudi) وَ (dan) Allah lah Tuhan yang Maha Esa.

Sebabnya ada riwayat daripada Imam Bukhari katanya :- "ketika itu kaum yahudi datang kepada Rasulullah,dia berkata  :- "Wahai Muhammad ! Sifatkan kepada kami Tuhan yang kamu sembah,maka Allah pun turunkan Surat Al-Ikhlas ini kepada Rasulullah".

Jadi jikalau di sandarkan kepada kita contohnya,maka boleh sahaja kita menjawab kepada kaum yahudi tu :- "Dan dia lah Allah Tuhan yang Maha Esa" atau "Dia lah Allah Tuhan yang Maha Esa" atau juga difahami "Katakanlah(wahai Muhammad dan majoriti umat Islam) kepadanya(kaum yahudi),dan Allah lah Tuhan yang Maha Esa".Kaum yahudi itu pasti "boleh fahami" dengan maknanya yang tidak lari kepada makna lain yg boleh menyekutukan nama Allah,moga dijauhkan.

Namun pengertian yang bertepatan dengan majoriti adalah pengertian :-  "Katakanlah,Dialah Allah yang Maha Esa". (Surat Al-Ikhlas : 1)

Maka demikianlah pendapat saya yang faqir lagi hina dihadapan Allah azza wa jalla.

الرحمن (Ar-Rahman/yang Maha Pemurah) adalah salah satu sifat Allah didalam الاسماء الحسنى (Al-Asmaul Husna/99 nama-nama indah),ianya diambil daripada kalimah  رحمة (rahmah/rahmat),apabila ditinjau daripada segi bahasa serta kaedah ilmu-ilmu nahu, الرحمن (Ar-Rahman/yang Maha Pemurah) adalah diatas وزن (wazan/timbangan) فعلان (Fa'laan/yang bermaksud untuk menunjuk kan lebih dan banyak),dan ini bermaksud rahmat disini sangat luas bagi makhlukNYA.

Kesimpulannya,makna disebalik الرحمن (Ar-Rahman/yang Maha Pemurah) adalah Allah itu banyak memberikan rahmat keseluruh manusia umumnya,sama ada yang kafir,munafiq,sesat,murtad,beragama Islam,beriman atau tidak beragama Islam,beroleh juga rahmatNYA,akan tetapi hanya untuk rahmat didunia sahaja.


Manakala الرحيم (Ar-Rahim/yang Maha penyayang) diambil atas وزن (wazan/timbangan) فعيل (Fa'il/yang bermaksud untuk menunjuk kan banyak sahaja),tidak seperti وزن (wazan/timbangan) فعلان (Fa'laan/yang bermaksud untuk menunjuk kan lebih dan banyak).Dan keputusan kaedah oleh Ulama bahasa arab bahawa bertambahnya binaan huruf menunjukkan bertambahnya makna.

Kesimpulannya,makna disebalik الرحيم (Ar-Rahim/yang Maha penyayang) adalah Allah itu banyak memberikan rahmat keseluruh manusia yang beragama Islam lagi beriman dan bertaqwa,iaitu patuh meninggalkan laranganNYA dan patuh kepada suruhanNYA,ini lah nikmat yang dikhususkan bagi hambaNYA yang taat,dan beroleh nikmat yang tak terhingga diakhirat.Tidak bagi orang yang selain islam dan kafir.

Demikian lah pendapat saya yang juga menjadi pendapat beberapa kalangan para Ulama yang masyur.
                                                      

                                                            العقيدة المرشدة

                                                  -: قال الشيخ فخر الدين بن عساكر رحمه الله

                                    (Telah berkata Sheikh Fakhuruddin Ibn 'Asakir semoga Allah merahmatinya) :-
                                                                             
                                         ( 1 ) متن (matan/tesk yang pertama)

                        . اعلم أرشدَنَا الله وإياكَ أنه يجبُ على كل مكلفٍ أن يعلمَ أن الله عزَّ وجلَّ واحدٌ في مُلكِهِ
Ketahuilah,semoga kita dan engkau diberi petunjuk oleh Allah.Sesungguhnya wajib keatas setiap para mukallaf agar mengetahui bahawa Allah Azza wa jalla itu Maha Esa pada kekuasaanNYA.

                                                   
                                          المفردات (Al-Mufradat/Kosakata)

  •  مكلفٍ (mukallaf) : Orang yang baligh dan berakal sihat serta sampai kepadanya seruan Islam.




  • واحدٌ (wahidun) : adalah bermaksud satu,jikalau disandarkan kepada Allah,maka maknanya akan berubah menjadi tiada sekutu dan syirik bagi Allah yang Maha Esa.Bukanlah satu itu membawa makna daripada jalan yang boleh dikira seperti 1,2,3,4 dan seterusnya,kerana pengiraan itu adalah dipanggil jisim dan boleh dibelah bahagikan,adapun Alah azza wa jalla tidak meyerupai jisim dan zatNYA tidak boleh dibelah bahagikan.




  •  مُلكِهِ (Mulkihi,mulk/kekuasaanNYA) : ianya juga membawa maksud kepada السلطان (As-Sultan/kerajaan dan kekuasaan),akan tetapi yang lebih layak disandarkan adalah makna kekuasaan,ini kerana kerajaan juga,adalah kelakuan makhluk,sedangkan makhluk tiada kuasa,manakala Allah itu mempunyai kerajaan dan lagi mempunyai kuasa yang menyeluruh.




                    ترشد من الاية (Turshidu minal ayat/panduan daripada ayat)



  • Diwajibkan kepada setiap para mukallaf meyakini dan mempercayai secara جزم (jazam/pasti),tanpa ada keraguan dan syak bahawa Allah tidak mempunyai sekutu dalam kekuasaanNYA,ini bermaksud tidak ada yang selain Allah dalam mentadbirkan ciptaanNYA.Dan tidak ada tuhan yang wajib dan berhak disembah selain Allah subhanu wa ta'ala.


                                          ( 2 ) متن (matan/tesk yang kedua)

                 خَلَقَ العالمَ بأسرِهِ العلويَّ والسُّفليَّ والعرشَ والكرسيَّ والسمواتِ والأرضَ وما فيهمَا وما بينهمَا
Allah menciptakan seluruh alam,baik alam diatas mahupun alam dibawah,'arash,kursi,tujuh petala langit dan bumi serta segala apa yang berada di langit dan bumi dan segala apa-apa yang berada diantara keduanya.


                                            المفردات (Al-Mufradat/Kosakata)

  •  العلويَّ (Al-'Ulwiyya/alam atas) : ialah dimaksudkan langit,awan,bulan,bintang,planet,matahari dan yang berkait rapat dengan setiap suatu diatas.

  • السُّفليَّ (As-Sufliyya/alam bawah) : ialah dimaksudkan bumi dan setiap makhluk yang berada dibawahnya,seperti manusia,air,tumbuhan,binatang dan yang berkait rapat dengannya.


  •  والسمواتِ والأرضَ وما فيهمَا (wassamawati wal ardo wa ma fihima/dan tujuh petala langit dan bumi serta segala apa yang berada di langit dan bumi) : ini lah maksud terperinci daripada perkataan  العلويَّ dan السُّفليَّ,bahawasanya apa yang berada di tujuh petala langit adalah syurga,dan apa yang berada di langit ialah para malaikat.Sementara itu,apa yang berada di tujuh petala bumi ialah neraka jahanam,dan terbukti wujud di bawah bumi yang ketujuh(Umumnya telah berkata Imam Al-Hakim,bahawa riwayat yang menceritakan sedemikian adalah riwayat yang benar),sedang yang berada dibumi itu,adalah para manusia,jin,binatang,tumbuhan dan kebendaan. 

  •  وما بينهمَا (wama bainahuma/dan segala apa-apa yang berada diantara keduanya iaitu langit dan bumi) : ialah dimaksudkan seperti bulan,matahari,bintang dan yang berkait rapat dengannya.

  • العرشَ ('Arash/makhluk) : ialah makhluk tersendiri yang paling besar bentuk dan saiznya,dikelilingi olehnya para malaikat yang tidak terbilang banyak,dan mempunyai tiang-tiang yang dijunjung oleh lapan para malaikat yang sangat gagah, serta terletak di tempat yang sangat tinggi umumnya,dan kesemuanya itu adalah dibawah kekuasaan Allah azza wa jalla.

  • الكرسيَّ (kursi/makhluk) : ialah makhluk tersendiri yang diciptakan Allah di mana saiznya amat besar namun lebih kecil dari العرشَ ('Arash),umpamanya padang yang luas ( العرشَ  ) dengan sebentuk cincin ( الكرسيَّ ),umumnya makhluk ini berada dibawah kekuasaan Allah azza wa jalla.


                      ترشد من الاية (Turshidu minal ayat/panduan daripada ayat)

  • Bahawa segala suatu yang berada di alam ini,sama ada yang berada dilangit,bumi,diatas dan dibawahnya dan di antara kedua-duanya,'arash,kursi,begitu juga dengan perbuatan-perbuatan dan niat-niat hamba,yang termasuk juga dalam hal alam.Kesemuanya itu adalah ciptaanNYA serta dibawah pentadbiranNYA dan kekuasaanNYA.



                                                 ( 3 ) متن (matan/tesk yang ketiga)

                                      ،جميعُ الخلائِقِ مقهورونَ بقدرتِهِ، لا تَتَحركُ ذرةٌ إلا بإذنِه
                                            ليسَ معهُ مدبرٌ في الخَلقِ ولا شريكٌ في الملكِ
Kesemua makhluk tunduk pada kekuasaanNYA ,tidak bergerak satu zarah pun melainkan dengan izinNYA,tiada yang bersama denganNYA sebagai pentadbir sekalian makhluk dan tidak ada sekutu didalam kekuasaanNYA.



                                              المفردات (Al-Mufradat/Kosakata)


  •  الخلائِقِ (kholaiqi/ciptaan-ciptaan) : kalimah الخلائِقِ adalah satu bentuk kata جمع (jama'/tiga atau lebih),manakala kalimat مفرد (mufrad/tunggal) nya ialah خلق (kholaqa/cipta).Kesimpulan maksud disini ialah bahawa,ciptaan-ciptaanNYA adalah ciptaan yang berupa makhluk,samada dari jenis manusia,jin,malaikat,binatang,tumbuhan,kebendaan,planet-planet dan sebagainya,adalah ciptaanNYA yang kesemua ciptaan itu sujud serta patuh kepadaNYA.

  • ذرةٌ (zarrah/lalat,habuk-habuk debu yang kelihatan pada sinar cahaya matahari,sebiji sawi,semut kecil dan atom) : orang arab mengungkapkan sesuatu yang paling kecil dengan sebutan zarrah.Namun maksud yang lebih tepat pada zaman sekarang adalah atom,ianya adalah sesuatu bentuk yang terlebih kecil dan halus daripada kesemua bentuk yang kecil,atom itu hanya dapat dilihat melalui alat mikroskop yang paling besar di makmal para saintis,tiada seorang pun yang dapat melihat atom dengan matanya tanpa alat.

  •  مدبرٌ (mudabbirun/pentadbir) : pentadbir disini mempunyai dua kategori 1.Pentadbiran yang menyeluruh.2.Pentadbiran suruhan.Pentadbiran yang menyeluruh ialah pentadbiran Allah keatas setiap makhluk ciptaanNYA,manakala pentadbiran suruhan ialah suruhan Allah keatas para malaikat seperti menurunkan wahyu kepada para nabi dan rasul,pencatit amal,penjaga langit,bumi,neraka,syurga dan sebagainya.


  •  ولا شريكٌ في الملكِ (wala syarikun fil mulki/tidak ada sekutu didalam kekuasaanNYA) : bermaksud bahawa setiap makhluk ciptaanNYA tidak mempunyai kekuasaan melainkan Allah azza wa jalla sahaja,walaupun makhluk itu adalah pentadbiran suruhan,namun bukanlah ianya berkuasa melainkan hanya sebagai suruhan,seperti suruhan beribadah,memujiNYA bagi umum semua makhluk dan suruhan khusus adalah para malaikat seperti pencatit amal,penjaga langit,bumi,neraka,syurga dan sebagainya.Dan setiap para makhluk ciptaanNYA adalah mempunyai kadar serta had ukuran tertentu bagi suatu urusan yang disuruh oleh Allah azza wa jalla,bukanlah ini bermakna Allah itu memerlukan makhluk,bahkan makhluk itu ciptaanNYA adalah menyembah dan memuji Allah azza wa jalla.Apakah makhluk seperti manusia mampu menyahut seruan itu?Tidak,bahkan malaikatlah yang mampu menyahut suruhan itu untuk menjaga langit,bumi dan sebagainya,dan Allah azza wa jalla adalah segala-galanya tanpa had.



                        ترشد من الاية (Turshidu minal ayat/panduan daripada ayat)

  • Allah adalah pentadbir segala sesuatu,Dia yang mengatur setiap perkara dengan kehendak dan ilmuNYA yang azali.Maka tidak akan berlaku apa-apa di setiap perilaku ciptaanNYA melainkan hanya dibawah keizinan,kekuasaan dan kehendak Allah azza wa jalla,bukanlah bermaksud bila Allah menciptakan kejahatan ia bertujuan untuk menzalimi makhlukNYA dan dikatakan pula,kalau begitu Allah tidak adil.Bukan dan tidak sama sekali,bahkan ianya untuk menguji setiap hambaNYA,adakah makhluk itu seperti manusia dan jin dibiarkan beriman dan bersenang,tanpa diuji setakat mana ia mampu untuk menjadi sebenar-benar hamba yang setia dan patuh lagi taat kepadaNYA.




                                    ( 4 ) متن (matan/tesk yang keempat)

                                                 حيٌّ قيومٌ لا تأخذُهُ سِنةٌ ولا نَومٌ
Maha Hidup,Maha Kekal lagi mentadbir sekalian ciptaanNYA,tidak ditimpa rasa mengantuk dan tidur.




                                          المفردات (Al-Mufradat/Kosakata)


  • حيٌّ (hayyu/hidup) : bukanlah bermaksud حيّ (hayya/mari),jadi apabila disandarkan untuk Allah azza wa jalla,maka ia bermaksud yang bersifat Maha hidup secara azali dan sediakala yang tiada permulaan serta tidak berhajat kepada roh,daging mahupun darah dan sebagainya.


  • قيومٌ (qayyum/mentadbir sekalian ciptaan,kekal) : ia tidak bermaksud Allah itu menjelma dan bersatu dalam rupa atau diri makhluk,terdapat para Ulama menafsirkan قيومٌ (qayyum/mentadbir sekalian ciptaan,kekal) dengan makna : "Zat yang Maha Kekal yang tidak akan binasa".


  •  سِنةٌ (sinatun/mengantuk) : ialah yang mana ini merupakan sifat makhluk,Maha Suci Allah daripada sifat yang menyamai makhluk.


  •  نَومٌ (nawmun/tidur) : ialah merupakan sifat bagi makhluk sahaja,apabila akal sudah hilang dan  tiada mendengar percakapan orang disebelahnya lagi,Maha Suci Allah daripada sifat demikian.




                           ترشد من الاية (Turshidu minal ayat/panduan daripada ayat)


  • Allah adalah bersifat dengan sediakala dan tiada permulaan ataupun had ukuran,tiada pula menjelma dalam diri makhluk tiada juga bersifat dengan sifat makhluk.Sifat seperti menyayangi adalah umum,namun cara menyayangi Allah itu tiada diketahui caranya.Maka fikirkanlah ciptaan Allah,dan janganlah berfikir dengan zat-zat Allah azza wa jalla.





                                    ( 5 ) متن (matan/tesk yang kelima)


عالمُ الغيبِ والشهادَةِ، لا يخفَى عليهِ شىءٌ في الأرضِ ولا في السماءِ، يعلَمُ ما في البر والبحرِ، وما تسقُطُ من ورقَةٍ إلا يعلمُهَا، ولا حبةٍ في ظلماتِ الأرضِ ولا رَطبٍ ولا يابسٍ إلا في كتابٍ مبينٍ. أحاطَ بكل شىءٍ عِلمًا وأحصَى كلَّ شىءٍ عَدَدًا
Maha mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata,tidak tersembunyi padaNYA segala sesuatu yang berada dibumi mahupun dilangit,Dia Maha mengetahui apa yang ada didarat dan dilaut,dan tidaklah gugurnya dedaunan melainkan diketahuiNYA,dan tidak ada biji didalam kegelapan bumi(perut bumi) sama ada yang basah mahupun yang kering kecuali sudah tertulis didalam kitab yang nyata.IlmuNYA meliputi segala sesuatu,dan dia Maha mengetahui jumlah dan bilangan segala sesuatu.






                                     المفردات (Al-Mufradat/Kosakata)







  • الغيبِ (ghaibi/yang tidak kelihatan pada mata kasar) : sesuatu yang ghaib itu adalah bermaksud seperti halnya neraka,syurga,jin,angin,akhirat,hari kiamat,padang mahsyar dan sebagainya.


  •  يخفَى (yakhfa/tersembunyi) : ini bermaksud yang tersembunyi seperti halnya didalam sel-sel tubuh badan makhluk,makhluk di dasar laut dan sebagainya.

  •  البر (barri/daratan) : segala sesuatu yang berada di setiap daratan,dari jenis makhluk,tumbuhan serta kebendaan dan sebagainya.

  • البحرِ (bahri/lautan) : segala sesuatu yang berada di dasar laut dan di permukaan nya.

  • حبةٍ في ظلماتِ الأرضِ (habbatin fi dzulumatil ardhi/biji didalam perut bumi) :  dikatakan biji-bijiran daripada tumbuhan serta buah-buahan dan begitu juga halnya bercucuk tanam dan segala perbuatan manusia di alam bumi ini.

  •  ولا رَطبٍ ولا يابسٍ (wala ratbin wala yabisin/sama ada yang basah mahupun yang kering) : basah dan keringnya sesuatu itu yang umum.

  •  إلا في كتابٍ مبينٍ (illa fi kitabin mubin/kitab yang nyata) : jadi bila telah sampai pada ayat ini menjadikan makna sebelum-sebelum ini menjadi sempurna,ini bermakna setiap perbuatan dan apa-apa yang berlaku,sama ada basah dan keringnya,semua itu sudah tertulis didalam kitab yang nyata,yang dikenali dengan اللوح المحفوظ (lauh mahfuz/kitab yang nyata),dikatakan disitu tertulislah apa-apa segala kejadian di alam ini dan sebagainya sehingga hari kiamat.

  •  أحاطَ بكل شىءٍ عِلمًا (ahatha bikulli syai-in 'ilman/IlmuNYA meliputi segala sesuatu) : bermaksud ilmu dari segi umum mahapun terperinci,Dia Maha Mengetahui sesuatu itu sejak azali,dari sebelum terciptanya serta terjadinya tempat,makhluk,bentuk,kebendaan,kelakuan dan sebagainya.Ilmu Allah itu Maha Luas dan tiada bandingan,Maha Esa lagi abadi,tidaklah sama sekali ilmu sempurna pada makhluk itu sama dengan sempurnanya ilmu Allah,tidak layak bagi makhluk disandarkan kepada Allah.


  • وأحصَى كلَّ شىءٍ عَدَدًا (wa ahso kulla syai-in 'adada/dan dia Maha mengetahui jumlah dan bilangan segala sesuatu) : bermaksud segala apa pun bilangan dari segi yang tidak dapat dibilang oleh mata kasar manusia mahupun boleh dibilang,Dia Maha Mengetahui tanpa ada pengiraan,dan Dia Maha Mengetahui sesuatu terjadinya sejak azali lagi.





                    ترشد من الاية (Turshidu minal ayat/panduan daripada ayat)



  • Allah Maha Mengetahui dari sebelum adanya sesuatu ciptaanNYA sejak azali lagi,bukanlah Allah itu baru mengetahui sesuatu bila terjadinya sesuatu itu.Maha suci Allah daripada sebarang kejahilan yang bersamaan dengan makhluk,sedang Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Luas IlmuNYA serta tidak pernah putus,mahupun berubah-ubah.



Alhamdulilah,puji saya pada Allah,matan ini ada lagi baki dalam 26 lagi,akan di siapkan dalam masa yang akan mendatang,terimalah hasil daripada saya yang faqir lagi hina di depan Allah azza wa jalla.

Pada yang tepat serta benar itu datangnya daripada Allah dan keburukan itu datangnya daripada Allah jua,kita hanyalah pelakon yang mempunyai pilihan tersendiri,sedang pencipta segala sesuatu itu hanyalah bagi Allah tuhan sekalian ciptaan.

Wallahu Ta'ala A'lamul Ghuyub,
Wabillahi taufiq wal hidayah,
Wasalamu'alaikum warahmatullahi wabarokatuhu.