Layan

Friday, November 12, 2010

Sedikit ulasan dari saya mengenai 'Sifat Hasad Dengki'

Hasad dengki. Apa tu? Hahaha..Buat2 tak pernah dengar pulak!Sepak kang! *Ganas gak?!hahahaha,
okeylah,bak kata bebudak zaman sekarang,haa..orang2 zaman skang ni ramai yang ada PHD..apakah itu?! JENG2~! ‘perasaan hasad dengki’lah~!.HAHAHAHA.. Kadang-kadang benda yang orang lain lebih dari kita tu kecik je, mula la kita pun anto antu jin setan ape kat dia...hahahaha...

Tapi tu teknologi zaman silam anto benda2 alah tu sume...Bagaimana pula dgn fesyen zaman skang?! pergh! semua guna kaedah mami jarum,tahu tak?hahaha..Pernah tengok mami jarum?kalau pernah,Alhamdulilah,senang sikit,malas aku nk cerite panjang2,med hai~ Huhu..gitula kaedah yang selalu digunakan oleh kaum wanita kan? Kan? :p So, teknik orang lelaki mcm mana lak?! Ada jugak kot diorg ni guna kaedah yang sama. Sampai ada jugak yang menggunakan teknik backhand *otai gyler..hahaha,untuk menumbangkan orang yang didengki...okeylah..haa..

 Sebut je Dengki, semua org tau bahawa ini adalah sifat mazmumah.apa itu sifat mazmumah?sifat mazmumah itu adalah sifat2 seperti iri hati,Hasad dengki,benci membenci dan macam2lah panjang gak karang aku cerita sifat ni,hahaha,okeylah..ada sebahagian orang kata sifat Dengkilah bagus…Boleh meningkatkan jati diri??hah?yeke?? Orang yang mempunyai sifat tercela sangat dibenci orang ramai. Orang yang pendengki ni memang takleh tengok orang  yg lebih pada dia, biar sikit pun. Kalau boleh sampai kerepot pun dialah nak yang atas sekali sedangkan dunia berputar dan hidup ini ada turun naiknya...


Sifat dengki ni akan merosakkan potensi diri. Betul ke? Bila seseorang itu bersifat dengki, maka dia dibenci…time tu ko buatlah hape pun takde dah sape nak pandang. Kalau cakap berisi pun, orang malas nak layan. Bila dah jadi mcm ni, kita pulak dah susah hati. Bila susah hati, makin lah rasa dengki tu mencanak-canak naiknya. Pastu mula plan itu ini nak jatuhkan orang...

Sifat dengki juga adalah dosa pertama yang dilakukan oleh iblis laknatullah apabila menolak perintah ALLAH SWT supaya sujud kepada Nabi Adam. Begitu juga kejadian Qabil yang membunuh Habil. Dengki adalah sikap dimana bila orang naik, kita pulak nak jatuhkannya pulak..

Bukan tak boleh orang mukmin bersifat dengki tapi biarlah sekadar berusaha menjadi terbaik dan bukan menjatuhkan orang. Percayalah bahawa tidak rugi berusaha keras untuk menjadi yang terbaik daripada menjatuhkan orang tapi kita tu tak baik-baik jugak..??tak ke BANGO?! Namanya tu? hahaha *Sorry,agak ganas sikit! hahaha :p

Bak Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Tidak boleh dengki dan iri hati kecuali dalam dua perkara; iaitu iri hati terhadap orang yang dikurniai harta lalu menginfakkannya (di jalan Allah) pada malam dan siang hari, (juga iri hati) kepada orang yang diberi kepandaian membaca al-Quran lalu membacanya setiap malam dan siang” (Riwayat Bukhari dan Muslim)..Hadoi..Alangkah comelnya dunia ni kan,hahaha..kalau kita berdengki tanpa ada perasaan mahu menjatuhkan. Kalau dengki, usaha la sendiri kasik up lu punya diri. Biarlah orang yang dah berjaya tu meraikan kejayaannya. Satu kenikmatan yang hebat andai kita meraikan kejayaan dengan usaha sendiri, bukan dengan menjatuhkan orang lain...right2??! hahaha!


Dari kita Ihya’ ‘Ulumuddin (Imam Al-Ghazali rahmatuallahi 'alaik) menyenaraikan punca timbulnya perasaan hasad dengki :-

Perasaan permusuhan dan kebencian – sekalipun marah, janganlah sampai timbul perasaan mahu bermusuh. Jika betul marah, ubat yang paling mujarab adalah memaafkan. Hayati kembali perkataan ‘kemaafan adalah dendam terindah’. Dengan memaafkan, hati dan jiwa kita kian tenang dan tidak akan ada lagi perasaan mahu bermusuhan.

Berasa diri mulia – kita tentu saja pernah menjadi yang terbaik namun untuk mengekalkan status itu memang sukar kerana dunia ibarat roda. Terimalah hakikat bahawa dunia ini hanya sementara. Relakanlah orang lain mencapai kemanisan dalam kehidupan mereka. Bukan bermakna kita jatuh kita tidak akan bahagia kerana rekod kita pernah bagus Cuma bila dunia berubah, maka kita juga perlu berubah. Jika dulu manusia berjaya memasak dengan kayu api namun zaman skang, dah macam-macam teknik tanpa nampak apinya pun makanan masih boleh dimasak. Begitulah diibaratkan kita perlu sentiasa memperbaharui keadaan supaya kita sentiasa di atas namun kita perlu akur andai teknik kita mungkin kurang berkesan untuk membantu.

Takabbur – jangan suka membesarkan diri. Dengan membesarkan diri, kita akan mengecilkan orang lain. Sedangkan kita manusia tidak bersifat sempurna kerana kita banyak kelemahan.

'Ujub – bila kita takjub dengan diri, kebenaran akan selalu terhalang. Kita akan sentiasa berada dalam keadaan tertekan kerana bimbangkan orang lain akan lebih menonjol.

Takut terlepas sesuatu tujuan atau habuan – bukankah rezeki masing-masing telah ditetapkan oleh ALLAH. Berusahalah dengan cara yang tersendiri dan redhalah dengan apa yang kita dapati. Semoga dengan cara ini hidup kita akan lebih diberkati.

Ghairah untuk menjadi ketua dan mencari popularity – perasaan mahu menjadi orang yang paling atas memang akan selalu terdedah dengan perasaan hasad dengki. Sekali lagi ingat, bahawa dunia laksana roda, ada masa kita di atas dan di masa lain, kita akan di bawah juga akhirnya.

Busuk hati – jika perasaan busuk hati wujud pada seseorang, akan wujud juga perasaan tidak suka pada kebaikan orang lain. Setiap manusia, ada bahagiannya masing-masing di dunia ini. Bersama-sama lah menjaga bahagian masing-masing jangan sampai kerana sibukkan bahagian orang lain, bahagian kita akan menjadi sia-sia.

Hmm,Bagaimana mencegah perasaan dengki? Cubalah bersifat "qanaah" iaitu berasa cukup dengan apa yg ada slps berusaha... Redhalah dengan ketentuan ALLAH dan bersyukurlah sekurang-kurangnya kita masih diberi nikmat hidup...Kerana takdir yang ALLAH beri tidak sama. Namun ALLAH tidak pernah menzalimi hambaNya...

Wei,opss kan dah..hehehe,YaAllah~!,Sudah-sudahlah dengan perasaan dengki!okey?! cubalah Bina satu rasa yang lebih menyenangkan dalam diri kita,drpd duk melayan Feeling2 dengki ini.entah BILA? lagi untuk mencari kebahagiaan dalam diri,andai kita mengizinkan lagi hasad dengki ini bertapak terus menjadi D A K I dalam hati kita...betol tak! Hahaha..

Just ingatlah,Sesiapa yg susah walaupun telah berusaha, tetapi bersabar dan TETAP bersabar, maka ALLAH akan memberi pahala atas kesabaran itu.JANGAN RISAU & RAGU2 Malah sesiapa yg diberi kesenangan dan berkongsi kesenangannya dgn ikhlas, maka pahala juga baginya. Cukuplah dengan apa yang telah ditakdirkan namun berusaha kearah kehidupan yang lebih baik adalah sifat yang terpuji...okey? :)

Rasulullah SAW bersabda, yang ertinya : “sesungguhnya hasad dengki itu memakan kebaikan sepertimana api memakan kayu bakar”

Moga kita semua dalam golongan yang dicintai ALLAH...aaaminnnn~ 


WaAllahu A'lamu Bissowab..salam'alaik.. :)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.