Layan

Monday, May 16, 2011

Berkenaan pemahaman terhadap : APAKAH ITU BID'AH???(oleh saya)








Assalamu'alaikum wa rahmatuAllahi Wa barakatuhu..semoga saudara saudari semuanya dalam rahmat dan redha Allah selamanya..

Bismillahir rahmanir rahim..
Segala puji bagi Allah kami memuji,memohon pertolongan,keampunan dan hidayah Mu..
dan kami memohon perlindungan Mu agar dijauhkan kami daripada kejahatan diri kami dan keburukan amalan kami,
sesungguhnya sesiapa yg diberi hidayah oleh Allah,maka dialah yg berada diatas landasan hidayahNya
dan sesiapa yg disesatkan oleh Allah,maka dia tidak akan mendapati penolong yg membimbingnya

Saya menyaksikan bahawa Tiada Tuhan Melainkan Allah Yang Esa Yang Maha Kuasa, Maha Mulia dan maha pengampun
dan saya menyaksikan bahawa junjungan kita Muhammad Shallallahu 'alaihi wasallam adalah hamba yang menjadi utusan kekasih dan kesayanganNya.
Setinggi-tinggi makhluk yang dimuliakan dengan Al-Quran yang Agong,sebagai mukjizat yang berkekalan sepanjang masa,
dengan peraturan-peraturan dan undang-undang penyuluh mereka yang mengkehendaki petunjuk.Ia dikhususkan dengan kata-kata yang singkat dan padat
lagi agama yang mudah. Selawat dan sejahtera semoga melimpah kepadanya dan keluarga mereka serta sekalian orang-orang yang soleh dan solehah.



dan saya bersaksi bahawasanya Allah telah berfirman didalam kitabnya Al-Quran yg bermaksud :



"..Pada hari ini aku telah sempurnakan agama bagi kamu dan aku telah mencukupkan nikmat-nikmat Ku
         kepada kamu dan aku telah redhakan ISLAM itu menjadi agama untuk kamu.."(Surat Al-Maidah : 3)



dan saya bersaksi juga bahawasanya Nabi Muhammad S.a.w pernah bersabda yg bermaksud :


    Daripada Ummul Mukminin, Ummi Abdullah Aisyah r.anha katanya : Telah bersabda Rasulullah SAW :

"Barangsiapa yg mengada-adakan sesuatu yg tiada daripadanya dalam urusan(agama)kami,maka ia adalah ditolak"
        
              (Diriwayatkan daripada Al-Bukhari dan Muslim/Muttafaq 'alaihi).

Dan pada riwayat yg lain oleh Imam Muslim :"Barangsiapa yg melakukan sesuatu amalan yang tidak ada diatasnya urusan(agama)kami, maka ianya adalah ditolak"

Maka yg dimaksudkan oleh hadith "Barangsiapa yg mengada-adakan sesuatu yg tiada daripadanya dalam urusan(agama)kami,maka ia adalah ditolak"

adalah bererti diada-adakan ialah mereka-reka dan membuat suatu yg baru
yg tidak ada contohnya daripada Nabi s.a.w,demikian inilah yg dikatakan dgn makna bid'ah sebenarnya.

dan erti dalam urusan kami ini ialah dalam agama kami ini atau dalam syariat kami ini,terutama dalam urusan Aqidah dan Ibadat,
yg telah sempurna dan ditunjukkan cara keimanan dan perlaksanaannya amal yg bersangkut paut dgn hal ibadat itu.

dan erti suatu yg tiada daripadanya ialah suatu pekerjaan agama yg tiada daripada agama atau tiada didasarkan kepada suatu dalil-dalil hukum hakam syarak
menurut kaedah atau peraturan pengambilan suatu hukum.

dan erti tertolak ialah tiada dihukum sah suatu yg diadakan itu dan tidaklah diterima.

Demikianlah perbincangan ataupun penulisan ini adalah karya ketika saya masih lapang dan sekadar untuk mengisi masa kosong saya
krn ingin memanfaatkan masa itu dgn sebaik-baiknya..krn MASA itu adalah EMAS..Maka tajuk atau topik perbincangan saya yg pertama ini adalah berkaitan dgn
BID'AH yg seringkali menjadi tanda tanya ummat kini,walaupun usahanya sudah berkali-kali dibuat tetapi para pewaris Nabi tidak juga pernah merasa bosan untuk
menyahut seruan ummat kini yg menjadi perindu ketika suatu nabi ditanya sahabat,apakah yg dirindukannya itu wahai Rasulullah?
Nabi bersabda: aku rindukan saudara-saudaraku. maka sahabat bertanya : bukankah kami ini semua adalah saudara-saudaramu.
Rasulullah S.a.w bersabda : kalian semua mmg adalah saudaraku,tetapi yg aku maksudkan adalah meraka yg beriman dgn tuhan dan aku walaupun ketiadaan aku
disisi mereka..subahanaAllah begitu dan betapa Rindu dan sayangnya Rasulullah s.a.w terhadap kita,jadi marilah kita menyahut rindu itu
dgn mengamalkan sunnah nya yg sohih..

bersambung dgn perbahasan kita ini ada setengah org menyangka bahawa terdapat bid'ah dlm hukum hakam akidah.Membincangkan bid'ah tentang akidah adalah
tidak boleh krn tidak ada asasnya dlm agama,krn dgn sempurnanya agama islam ini bererti kita tidak dapat lagi melakukan bid'ah terhadapnya,
maka perbincangan ini saya memohon pada Allah taala agar diberi petunjuk dlm menerangkan pengertian bid'ah dan jenis-jenisnya mengikut petunjuk syarak
daripada Al-Quran dan As-Sunnah/Hadith yg sohih,dgn merujuk kpd kitab-kitab berkaitan dgn hal bid'ah,dan rujukan utama saya adalah kitab berkaitan bid'ah
karya Sheikh sayyid al-hafiz Abu al-fadl abduAllah as-siddiq al-ghumari(1328H - 1413H).Dan Kepada Allah jualah saya berharap dan kepadaNya pula saya berserah
dan berlindung. Segala puji dan nikmat adalah kepunyaan Allah dan daripadaNYa taufiq dan perlindungan..

PENDAHULUAN :-

Bismillahir rahmanir rahim...

Bid'ah lawannya sunnah adalah lafaz berbentuk mufrad iaitu lafaz kata untuk seorang dan jamaknya badhoi' iaitu lafaz kata untuk ramai,
yg bererti suatu yg baru diadakan,bagi orang yg mengadakannya di panggil mubtadi' dan bid'ah dalam hal keduniaan adalah tidak dilarang oleh agama
akan tetapi bid'ah dalam urusan agama adalah sama sekali dilarang,krn ini adalah satu bentuk pencerobohan secara terang-terangan
terhadap kesucian agama islam dan terhadap Allah dan RasulNya.dan juga demikian barangsiapa yg mengadakan suatu perbuatan lalu
dikatakan dan disandarkan pada agama,padahal ianya tidak ada asal dan contohnya pada agama,maka perbuatan ini sama sekali salah dan ditolak,
berdasarkan hadith yg menyatakan :"Barangsiapa yg mengada-adakan dalam urusan agama kami ini akan suatu yg tiada daripadanya maka ia ditolak"

dan adapun sunnah lawannya bid'ah yg bermaksud jalan Rasulullah dan para sahabatnya.Umat islam wajiblah mengambil suatu jalan
yg dilakukan oleh Rasulullah dan para sahabat yg berkaitan dgn urusan agama,demikian itulah yg dimaksudkan oleh sunnah bagi kata lawannya bid'ah.
maka dapat diambil satu kesimpulan bahawa sunnah diperintahkan supaya diikuti dan bid'ah diperintah supaya dijauhi,sbb bid'ah adalah sesat.

adapun pekerjaan yg berhubungan dgn kehidupan seperti perniagaan,pertanian,perusahaan dan sebagainya
adalah tidak termasuk dalam pengertian hadith atau makna bid'ah tersebut,yg demikan tidaklah dilarang mengada-adakan suatu cara
atau peraturan yg baru mengikut kesesuaian zaman selama tidak ada keterangan yg melarangnya oleh suatu sebab.


dalam kitab mufradat Al-Quran,al-Raghib Al-Asfahani menyebutkan :-



Al-ibda'u bermaksud : "Al-inshau son'atin bila ihtizain wa iqtidain"
         
          bermaksud : Mewujudkan satu ciptaan tanpa peniruan dan ikutan.


maka didalam Al-Quran,apabila dilafazkan kalimat bid'ah itu digunakan atau dikaitkan kpd Allah ta'ala,maka ia bermaksud mewujudkan sesuatu tanpa
alat,material,masa dan tempat.Perwujudan yg sedemikian rupanya hanya bagi Allah sahaja.
Sheikh sayyid al-hafiz abu al-fadl abdullah as-siddiq al-ghumari(1328H - 1413H) dan sheikh Muhyiddin abu zakaria yahya bin syirfu an-nawawi(631H - 676H).

Perkataan al-badi'u dan al-mubdi'u adalah sama ertinya,erti bagi keduanya dlm bahasa malaysia adalah pencipta.

Contohnya drpd Al-Quran surat al-baqarah : 117 dan surat al-an'am : 101

yg bermaksud :-

               "Allah jualah yg menciptakan langit dan bumi(dgn segala keindahannya)..."

maka makna disitu sebagaimana yg telah diberitahu lepas ia bermaksud mewujudkan sesuatu dgn tanpa apa pun
yg melibatkan harta benda keduniaan,dan perwujudan sebegitu rupa hanyalah bagi Allah sahaja.
Perkataan ini juga diguna pakai sama ertinya dgn al-mubda'u yg bermakna yg dicipta.
Contohnya seperti perkataan "haza amrun badi'un" yg bermaksud : ini adalah suruhan yg dibuat(yg cipta).
bermakna ia mengatakan terhadap sesuatu suruhan yg tidak ada peniruan dan ikutan sebelumnya.
Samalah dgn makna al-ibda'u dan al-bid'u yg bermakna mewujudkan satu ciptaan dgn tanpa peniruan dan ikutan sebelumnya.

dan bid'ah dalam mazhab adalah bermaksud :

Mendatangkan satu pendapat di mana orang yg mengatakan pendapat itu atau mengamalkannya tidak mengikut pedoman yg dibawa oleh pembawa syariat(Nabi s.a.w),
tidak mengikut contoh-contohnya yg terdahulu dan tidak mengikuti prinsip-prinsipnya yg diyakini itulah maksud bid'ah dalam mazhab.



maka atas pengertian inilah  diriwayatkan hadith yg bermaksud :

"Setiap perkara yg baru diada-adakan itu adalah bid'ah dan setiap bid'ah adalah sesat dan setiap yg sesat berada di dalam neraka".

(sanadnya sahih bagi riwayat abu daud di bawah tajuk : As-sunnah no.4607 dan At-tirmidzi di bawah tajuk : Al-'ilm no.2676
 dgn sanad hasan sahih(bagus lagi betul)dan Ibnu majah pada muqoddimahnya Halaman 42 dan 43.Ahmad 4/126 dan 127 dan Al-hakim 1/95 dan 96
dgn sanadnya sahih dan tidak ada 'illat(kecacatan) dan dipersetujui oleh Adz-dzahabi dan ibnu hibban).



DAN BEBERAPA CONTOH BID'AH :-

Di antara ulama ada yg menerangkan beberapa bid'ah yg dilarang antaranya ialah seperti :

!. meminta kpd Allah melalui org mati,bernazar untuk melakukan suatu dikubur org yg tertentu yg dianggap sebagai keramat atau wali.

2.menyerahkan hukum agama kpd akal fikiran manusia dan menolak nas atau keterangan dari Allah dan RasulNya atau meninggalkan hukum Allah
krn mengikut fikiran dan pendapat manusia.

3.mengerjakan ibadat yg berlainan daripada perintahNya atau menyamakan urusan riba dgn urusan jual beli yg diharuskan.

Selain daripada itu ada lagi bid'ah yg bercampur atau bid'ah campuran iaitu suatu perbuatan yg mengandungi dua jurusan.
jurusan yg pertama itu adalah menunjukkan jurusan bukan suatu perbuatan bid'ah dan jurusan keduanya menunjukkan secara terang-terangan bid'ahnya.
krn tidak ada contoh/perintah atau asalnya daripada agama.(imam nawawi 631H - 676H).

Ada ada ulama berpendapat bahawa beberapa contoh bid'ah itu ada lima bahagian iaitu wajib,haram,makruh,sunat dan harus.
Dan ada juga berpendapat bahawa bid'ah itu ada dua,bid'ah petunjuk dan bid'ah sesat.

yg berpendapat lima bahagian itu mengatakan :

1.Wajib ialah seperti menyusun dalil-dalil oleh ulama kalam dalam usaha menolak hujah-hujah yg dikemukakan oleh
ulama mulhid(yg mengingkari ketuhanan) atau ahli bid'ah dan gologan yg seumpama dgnnya dan ada sebahagian yg mengatakan status bid'ah ini hendaklah diukur
melalui kaedah-kaedah syarak.


2.sunat ialah seperti mengarang kitab-kitab ilmu,membina sekolah,kem-kem tentera dan selainnya.Ada juga berpendapat seperti solat terawih(secara berjemaah),
membicarakan berkaitan hal tasawuf secara terperinci dan hal-hal berkaitan ilmu kalam dan contoh seterusnya ialah seperti menganjurkan majlis-majlis untuk
mendapatkan penjelasan dan hujah(berkaitan hal-hal keagamaan),dgn niat untuk mendapatkan kerdhaan Allah semata-mata dan melakukan kerja-keraj kebajikan yg
tidak pernah dilakukan semasa awal zaman islam(zaman Rasulullah s.a.w).


3.Harus ialah seperti menikmati pelbagai jenis makanan dan minuman tempat tinggal tanpa berlebih-lebihan dan
ada juga berpendapat seperti bersalaman(berjabat tangan)selepas solat subuh dan asar.dan bacaan isti'azah dan basmallah dalam solat,
tetapi sesetengah ulama' berselisih pendapat mengenai bid'ah pada kategori ini,ada yg menganggap bid'ah ini makruh ada yg menganggap ianya sunat
yg pernah dilakukan pada zaman Rasulullah s.a.w dan selepasnya.Begitulah yg telah dinukilkan oleh al-hafiz ibn hajar al-asqalani dalam kitabnya fathul bari.(13/268)


ada sebahagian yg menyamakan haram dan makruh krn ianya sudah terang-terangan jelas hukum haram dan makruhnya,dan ada juga sebahagian yg mengatakannya
bahawa yg keempat dan kelima itu adalah haram dan makruh dan dibahagikan mengikut kategorinya.

4.makruh ialah seperti menghiasi corak-corak masjid dan mengindahkan mushaf Al-Quran.

5.Haram ialah seperti Mazhab-mazhab Qadariyah,jabariyah,murji'ah dan mujassimah.Dikatakan uasaha menyangkal mazhab-mazhab terbabit
termasuk dalam bid'ah yg wajib.


dan bid'ah itu terbahagi kepada dua bahagian iaitu :

1.yg berkaitan dgn usuluddin(akidah).

2.yg berkaitan dgn perkara furu'(syariat)


yg berkaitan dgn akidah umumnya berkenaan dgn pegangan dan fahaman terhadap ketuhanan.

yg berkaitan dgn furu' pula umumnya adalah berkenaan dgn hal-hal seperti berbilang solat jumaat pada suatu tempat
dan berzikir menggunakan tasbih dan melepaskan tangan ketika solat serta melakukan azan solat fardhu sebanyak dua kali dan sebagainya.

itulah kesimpulan atau ringkasan diantara contoh-contoh atau sifat-sifat bid'ah.


KESEPAKATAN ULAMA' TENTANG ADANYA BID'AH YG TERPUJI DAN BID'AH YG TERCELA :-

Maka secara kesimpulannya,menurut ijma' ulama(kesepakatan seluruh ulama') bahawasanya pembahagian Bid'ah itu ada yg terpuji dan tercela,
dan orang yg pertama sekali mengatakan demikian ialah saidina Umar al-khattab R.anhu.dan daripada kenyataan tersebut nyatalah bahawa erti bid'ah
menurut istilah ulama' ialah satu jalan atau satu cara perbuatan yg diada-adakan dalam agama
yg tidak pernah berlaku pada zaman Rasulullah dan zaman sahabat-sahabatnya,dgn maksud untuk mendampingkan diri kpd Allah
atau untuk beribadat kpd Nya krn ingin mendapatkan pahalaNya.


Imam Syafi'e berkata : "Al-bid'atu bid'atani :
Mahmudah wa Mazmumah.fama wafaqas sunnah,fahuwa mahmud,wama kholafaha fahuwa mazmum" yg bermaksud : "Bid'ah itu ada dua macam bid'ah iaitu :
yg Terpuji dan yg Tercela,maka bid'ah yg sesuai akan sunnah adalah yg terpuji dan bid'ah yg menyalahinya adalah yg tercela"


dan juga para ulama' bersepakat bahawa sabda Rasulullah s.a.w yg menyebutkan : "Setiap yg bid'ah itu sesat" merupakan hadith yg umum dan perlu dikhususkan.
tidak ada yg menyanggahi kesepakatan ini kecuali Imam Al-Syatibi,pengarang kitab al-i'tisam.beliau menolaknya walaupun demikian beliau mengakui ada juga
bid'ah yg wajib dan sunat tetapi tidak mengatakan ianya bid'ah akan tetapi memasukkan ianya kedalam kategori maslahah al-mursalah(kepentingan umum),
justeru pandangan beliau hanya berlainan dari segi lafaz sahaja,dgn kata lain bid'ah yg dituntut itu tidak boleh dinamakan
sebagai bid'ah yg baik tetapi hendaklah dinamakan maslahah.(Al-Syatibi,Kitab Al-I'tisam(1/35-40)(2/311-320).
Sesiapa yg mahukan keterangan mengenainya lebih lanjut silalah merujuk kitab terbabit.


Imam Ash-shafi'e mengatakan : Setiap yg mempunyai sandarannya dari syarak,bukannya bid'ah sekalipun tidak diamalkan oleh generasi salaf.
Ini krn mereka meninggalkan amalan dgn perkara tersebut mungkin disebabkan adanya keuzuran yg tidak memungkin kan mereka mengamalkannya pada masa itu
atau krn ada perkara lain yg lebih baik untuk mereka lakukan atau lagi mungkin juga krn amalan tersebut tidak sampai ke pengetahuan meraka.

Al-imam Ibnu Lub dalam menyangkal pendapat golongan yg tidak menyenangi amalan berdoa selepas solat mengatakan :

Paling tinggi alasan yg dikemukan oleh mereka yg menolak amalan berdoa selepas solat ialah perkara tersebut tidak diamalkan oleh generasi salaf.
katakanlah alasan ini benar,namun apa yg tidak dilakukan oleh mereka tidak mewajibkan adanya hukum kecuali keharusan meninggalkannya dan tiada halangan
untuk melakukannya.Adapun yg mengatakan haram atau makruh tidak mungkin,apatah lagi jika perkara yg dilakukan
itu mempunyai asas secara umum yg ditetapkan dalam syarak seperti amalan berdoa.



Ibnu Al-'Arabi berkata : Bid'ah dan Muhdathah itu bukanlah dicela krn namanya demikian dan bukan juga dicela krn maknanya.
Tetapi yg dicela daripada bid'ah itu ialah perkara yg menyanggahi sunnah.Yang dicela daripada muhdathah(perkara baru yg diada-adakan)
ialah yg membawa kepada kesesatan.


Kapada (Ahlu raddun 'ani kulli bid'ah dholalah)Ahli yg menolak bid'ah itu semuanya sesat :-
 
Kami rasa tidak mungkin ulama Anda, seperti Ibnu Taimiyah,ibnul Qayyim,Albani dan ibn Baz sampai merasa lebih benar dari asy-Syafi’i, an-Nawawi, Ibnu Hajar, Al-Baihaqi dan ulama salaf lainnya. Mungkin ulama Anda hanya sekadar memiliki pemikiran yg berbeza sahaja, sebagaimana lazimnya ulama berbeza pendapat tanpa menyalahkan pendapat lain.Kerana perselisihan diantara ulama itu adalah rahmat,jadi kami rasa "Anda sahaja yang berlebihan" dan kemudian menyalahkan ulama salaf demi membela pendapat ulama Anda. Kalau benar demikian, maka bererti Anda telah melebih-lebih terhadap ulama anda sendiri...fikirkanlah saudaraku..


 AL-QURAN MEMPERAKUI BID'AH YANG BAIK :-

At-Tabrani meriwayatkan dalam kitab Al-Awsat,athar yg bersumberkan daripada Abu Umamah R.anhu katanya : "Sesungguhnya Allah memfardhukan kpd kamu puasa
dibulan ramadhan.Dia tidak memfardhukan kpd kamu beribadat di malam harinya(iaitu solat terawih secara berjemaah).Beribadat di malam hari itu adalah perkara
baru yg kamu ada-adakan.Oleh itu hendaklah kamu bertekun dan berterusan mengerjakannya.Ini krn ada manusia dari kalangan bani israel yg telah mencipta satu
bid'ah.Lantaran itu Allah mencela mereka apabila mereka meninggalkannya.Allah berfirman yg bermaksud :"...dan(perbuatan mereka beribadat secara)"Rahbaniyyah"
merekalah sahaja yg mengadakan dan merekanya(padahal)kami tidak mewajibkannya keatas mereka,(mereka berbuat demikian) krn mencari keredhaan Allah,
dalam pada itu mereka tidak menjaga dan memeliharanya menurut sewajibnya..."(Al-Hadid : 27)

Dalam sanad athar ini terdapat zakariya bin abu maryam.
Ibnu Hibban menyenaraikannya termasuk dalam perawi yg thiqah(dipercayai).An-Nasa'ie mengatakan : periwayatannya tidak kuat.


tidak cukup dgn itu Ad-dar qutni mengatakan : Periwayatannya boleh diambil kira.Kefahaman yg dipetik oleh Abu Umamah berdasarkan ayat Al-Quran tersebut
adalah Sahih(betul).Ini krn ayat terbabit bukanlah mencelah golongan manusia itu(bani israel)krn mengada-adakan hidup Rahbaniyyah(kependetaan).
Ini krn mereka mengadakannya tujuan adalah untuk mendapatkan keredhaan dari Allah.Tetapi Al-Quran mencela meraka krn disebabkan mereka tidak menunaikan
dgn sebenar-benarnya cara kependetaan yg meraka ada-adakannya.ini menunjukkan satu bid'ah yg baik disyariatkan(yg diperakui oleh syarak)
seperti yg jelas ketara melalui ayat itu(surat Al-Hadid : 27 ).

Ibnu Kathir Rahimahumullah tidak dapat menanggapi maksud dalam menafsirkan ayat ini.Lantaran itu beliau mentafsirkan
bahawa ayat ini mencela bid'ah secara mutlak,sedangkan tafsiran itu adalah salah.(sheikh sayyid al-hafiz abu al-fadl abdullah al-ghumari)

KESIMPULAN :-
1. Berdasarkan pernyataan  diatas maka dapat disimpulkan bahawa tidak tepat jikalau semua bid’ah itu adalah sesat (dhalalah).

2. para ulama mengklasifikasikan bid’ah kedalam dua kategori atau bahkan terdapat yang mengklasifikasikan menjadi lima. namun secara garis besar dapat dibahagi menjadi bid’ah hasanah (terpuji) dan bid’ah sayyiah (tercela).


Adapun yang dimaksudkan bid’ah hasanah itu ialah segala amaliyah(perbuatan) keagamaan yang belum terdapat pada zaman nabi s.a.w namun diamalkan setelah nabi yang tentunya berlandaskan pada syariat islam. sedangkan yang maksud dengan bid’ah sayyi’ah ialah segala amaliyah yang tidak terdapat pada zaman nabi s.a.w namun diamalkan pada zaman setelah nabi s.aw serta bersalahan dengan Syari’at islam.

3. Hendaklah kita saling hormat menghormati dan menghargai pendapat golongan yang berbeza pemahaman sehingga tidak akan menimbulkan permusuhan seperti yang kerap terjadi. kegiatan menjaga hati orang lain yang berbeza pemahaman atau penafsiran untuk tidak menganggapnya sebagai ahli bid’ah memang harus dijaga.ini kerana menganggap seseorang sebagai ahli bid’ah bererti telah menganggapnya sebagai ahli neraka (penghuni neraka). Na’udzubillah. Padahal yang berhak untuk menentukan syurga dan neraka hanyalah Allah semata.



Semoga Allah S.W.T selalu membimbing, memberikan ilmu yang bermanfaat, aminn, WaAllahu’Alam..



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.