Layan

Wednesday, September 8, 2010

Fadhilatuz Zikkruallah

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwah..orgpegg-tasbih
Syukur Alhamdulillah kita panjatkan kesyukuran kepada Rabbul ‘Izzati kerana saya masih mampu untuk menulis lagi buat semua pembaca yang dirahmati Allah swt..
Pada hari ini saya kongsikan sedikit ilmu yg ada didalam bab ganjaran bagi orang yang sentiasa berzikir..

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya bahawa Rasullulah saw bersabda :
” Allah swt berfirman:
Aku adalah berdasarkan kepada sangkaan hamba-Ku terhadap-Ku. Aku bersamanya ketika dia mengngati-Ku. Apabila dia mengingati-Ku dalam dirinya, nescaya aku juga akan mengingatinya dalam diri-Ku.
Apabila dia mengingati-Ku dalam suatu kaum, nescaya aku akan mengingatinya dalam suatu kaum yang lebih baik dari mereka.
Apabila mereka mendekati-Ku dalam jarak sejengkal, nescaya Aku akan mendekati mereka dengan jarak sehasta.
Apabila dia mendekati-Ku dengan jarak sehasta, nescaya Aku akan mendekatinya dengan jarak sedepa.
Apabila diadatang  kepada-Ku dalam keadaan berjalan biasa, nescaya aku akan datang kepadanya dalam keadaan berlari-lari anak”.

Kesimpulan dari hadis di atas ialah :-
1. Allah swt sangat menjaga orang yang sentiasa berzikir.
2. Allah swt selalu hampir dan dekat dengan orang yang sentiasa berzikir.
3. Berzikir sangat banyak fadhilatnya.
4. Selalulah berzikir untuk ketenangan hati dan meraih mawaddah Allah swt. InsyaAllah~

Sekian,Wabillahi Taufiq Wal Hidayah Wassalamu 'alaikum Warahmatuallahi Ta'ala Wabarokatuhu..

2 comments:

  1. terima kasih atas pkongsian. mudah2han kita tgolong dlm glongan mereka yg sntiasa brusaha meraih keredaan Allah sentiasa. jazakallah

    ReplyDelete
  2. samae2..insyaAllah..mudahan2 begitulah kehendaknyee....heee...wazakillaha khoiron jaza.. ^___^

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.